Lars Pettersson är docent i ekonomisk historia och knuten till Ekonomisk-historiska institutionen i Lund. Hans forskning har i stor utsträckning behandlat humankapitalets roll i den svenska ekonomiska omvandlings- och tillväxtprocessen. Speciellt har han intresserat sig för den gymnasiala yrkesutbildningen. Den utbildningskategorin har även varit i fokus i det utredningsarbete han under senare år ägnat sig åt inom ramen för Nationella Lärlingskommitténs och Nordiska Ministerrådets verksamhet.
Anders Nilsson är professor i ekonomisk historia vid Ekonomiskhistoriska institutionen vid Lunds universitet, där han har lett flera forskningsprojekt om yrkesutbildning och publicerat sin forskning såväl nationellt som internationellt. Nilssons senare publikationer utgörs bland annat av Vocational education and training – an engine for growth and a vehicle for social inclusion?, International Journal of Training and Development, Vol. 14, No. 4, December 2010; Human Capital and Economic Growth: Sweden 1870-2000, Cliometrica, Vol. 3, No. 2, July 2009 (tillsammans med Jonas Ljungberg); Två sidor av samma mynt? Folkbildning och yrkesutbildning vid de nordiska folkhögskolorna (2010, tillsammans med Fay Lundh Nilsson); och Yrkesutbildningen i Sverige 1850–1910 (2008).
Webbsida: http://www.lu.se/lucat/user/a736a2883d0bc35b80487ed3b92da4a4
Peter Håkansson är fil. dr i ekonomisk historia och verksam vid Centrum för tillämpad arbetslivsforskning och utvärdering vid Malmö högskola. Håkansson disputerade år 2011 på avhandlingen Ungdomsarbetslösheten – om övergångsregimer, institutionell förändring och socialt kapital. Hans forskningsintresse rör sig i gränslandet mellan civilsamhällets och utbildningssektorns betydelse, socialt kapital samt institutionell förändring. För närvarande arbetar Håkansson även med Folkbildningsrådets projekt om studieförbundens kulturprogram.
Fotograf: Dubravka Ida Gladin
Webbsida: http://forskning.mah.se/id/ac5632
Fay Lundh Nilsson är fil. dr i ekonomisk historia och verksam vid Ekonomisk-historiska institutionen vid Lunds universitet. Hon har nyligen varit engagerad i två forskningsprojekt som handlat om utvecklingen av yrkesutbildningen i Sverige och leder för närvarande forskningsprojektet Lärande och kunskapsöverföring genom arbetskraftmigration som finansieras av Vetenskapsrådet. Hon har varit redaktör tillsammans med Anders Nilsson för antologin Två sidor av samma mynt? Folkbildning och yrkesutbildning vid de nordiska folkhögskolorna (2010).