22 dec Johan Samuelsson

Johan Samuelsson
Johan Samuelsson är professor i historia vid Karlstads universitet. Samuelsson har tidigare studerat olika aspekter av historiekultur och skola utifrån lokala och nationella perspektiv. På senare år har intresset riktats mer mot utbildningshistoria och då i synnerhet lärares undervisningsvardag.
Böcker

Skolans målstyrning 1900–2020
Från progressivism till nyliberalism
Magnus Hultén, Maria Jarl & Johan Samuelsson
Begreppet ”målstyrning” förknippas ofta med reformerna av statsförvaltningen i slutet av 1980-talet med nyliberalismen, men målstyrning har använts i skolan länge. Här visar forskare hur staten genom läroplaner, skolförordningar och lagar formulerat regler och visioner om skolans mål sedan tidigt 1900-tal.

Läroverken och progressivismen
Johan Samuelsson
Perioden 1920-1950 innebar en intensiv utveckling av de svenska läroverken. Skolans demokratisering, privatläroverkens ställning och flickors tillgång till högre utbildning debatterades och omprövades. Diskussionen rörde inte heller bara skolans organisation utan också hur undervisningen kunde göras mer elevcentrerad och progressiv. Den progressiva skolan blev ett av idealen.