01 jun Johannes Westberg
Johannes Westberg är professor i utbildningens historia och filosofi vid universitetet i Groningen, Nederländerna, och professor i pedagogik vid Örebro universitet. Han har framför allt ägnat sig åt förskolans och folkskolans historia, och är bland annat redaktör till antologin School Acts and the Rise of Mass Schooling (2019) och författare till monografin Funding the Rise of Mass Schooling (2017).
Foto: Privat
Böcker
Skolans kriser
Historiska perspektiv på utbildningsreformer och skoldebatter
Joakim Landahl, David Sjögren & Johannes Westberg (red.)
Skolväsendet utvecklades explosionsartat i Sverige under 1900-talet. Men med detta har också följt stark kritik och missnöje. Här belyser forskare kontinuiteter och förändringar i kritiken över tid. Hur uppstår intrycket av kris i skolan?
Att bygga ett skolväsende
Folkskolans förutsättningar och framväxt 1940–1900
Johannes Westberg
Vilka var drivkrafterna bakom den avgörande förändring som den svenska folkskolan innebar? Här presenteras en ny förklaring till skolsystemets tillväxt. Westberg visar hur skolornas antal steg tack vare kyrkoförsamlingarnas organisation, fastighetsmarknadens utveckling, tillgången på lokal arbetskraft och nya finansieringsformer.