27 jan Magnus Hultén

Magnus Hultén
Magnus Hultén (f. 1970) är professor i naturvetenskapernas didaktik vid Linköpings universitet. Han disputerade 2008 vid Stockholms universitet på en avhandling om naturvetenskapens historia i folkskola och grundskola.
Han intresserar sig för frågor om skolans roll i samhället, vad som formar skolämnen, deras innehåll, syften och arbetssätt samt hur skolan styrs och hur detta förändrats över tid. Hultén har varit verksam inom lärarutbildningen sedan 2002.
Foto: Anna Nilsen
Hemsida: https://liu.se/medarbetare/maghu67
Böcker

Skolans målstyrning 1900–2020
Från progressivism till nyliberalism
Magnus Hultén, Maria Jarl & Johan Samuelsson
Begreppet ”målstyrning” förknippas ofta med reformerna av statsförvaltningen i slutet av 1980-talet med nyliberalismen, men målstyrning har använts i skolan länge. Här visar forskare hur staten genom läroplaner, skolförordningar och lagar formulerat regler och visioner om skolans mål sedan tidigt 1900-tal.

Striden om den goda skolan
Hur kunskapsfrågan enat, splittrat och förändrat svensk skola och skoldebatt
Magnus Hultén
Vi pratar mycket om kunskap i samhället idag – ett åtråvärt begrepp som blev ett nyckelord i kampen mot den så kallade flumskolan som blev rejält utskälld i slutet av 1970-talet. ”Kunskap” blev därefter den klara ledstjärnan för 1990-talets skolreformer.