26 feb Henrik Åström Elmersjö
![HenrikAstromElmersjo_webb](https://nordicacademicpress.se/wp-content/uploads/2021/06/HenrikAstromElmersjo_webb.jpg)
Henrik Åström Elmersjö
Henrik Åström Elmersjö (f. 1978) är fil.dr, forskare och lärare i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning vid institutionen för idé- och samhällsstudier, Umeå universitet. I sin forskning har han intresserat sig för både historiekulturella och utbildningshistoriska frågor. Han är en av redaktörerna för den utbildningshistoriska tidskriften Nordic Journal of Educational History.
Böcker
![En_av_staten_godkand_historia_FRONT En av staten godkänd historia](https://nordicacademicpress.se/wp-content/uploads/2020/01/En_av_staten_godkand_historia_FRONT.jpg)
En av staten godkänd historia
Förhandsgranskning av svenska läromedel och omförhandlingen av historieämnet 1938–1991
Henrik Åström Elmersjö
Läromedel i historia blir ofta föremål för intensiva debatter, förmodligen på grund av att de är tänkta att kanalisera ett officiellt samhälleligt minne. Diskussionerna i sig själva påverkar också synen på det förflutna.
![Norden,nationenochhistorien Norden, nationen och historien](https://nordicacademicpress.se/wp-content/uploads/2020/01/Norden.jpg)
Norden, nationen och historien
Perspektiv på föreningarna Nordens historieläroboksrevision 1919–1972
Henrik Åström Elmersjö
Få skolämnen har orsakat så mycket debatt som historia – ett ämne med ett moraliskt och politiskt ämnesstoff. Vems historia är viktig och vilka händelser ingår i denna historia? Svaren på sådana frågor förhandlas konstant, både inom olika historiekulturer och mellan dem.