Cultural and material perspectives
Sune Bechmann Pedersen, Marie Cronqvist & Ulrika Holgersson (red.)
Scroll down for information in English.
Mediehistoria är idag ett snabbt växande fält som vidgats till att omfatta långt mycket mer än studier av medieteknologier eller institutioner som press, radio, film och TV. I denna antologi breddar författarna ramen och analyserar allt från vardagsnära trycksaker till transnationella politiska fenomen, med andra ord sådana motiv som länge uteslutits ur mediernas historiografi.
I åtta kapitel visar författarna på styrkorna med att använda ett brett mediebegrepp. Bokens första del behandlar mediesystem och mediehändelser, exemplifierade i fallstudier av spiritistiska seanser, gallupundersökningar, kejsare Wilhelm II:s medierade persona och begravningen av den före detta statsministern Karl Staaff. Den andra delen fokuserar på mediematerialiteter och infrastrukturer såsom konstkopior, kontorspärmar, guideböcker och gestaltningen av medieteknologier i Ikeakataloger.
Expanding media histories riktar sig i lika hög grad till studenter som forskare genom att presentera ny empirisk forskning som tar avstamp i centrala mediehistoriska nyckelbegrepp.
Medverkande
Sune Bechmann Pedersen Stockholms universitet
Marie Cronqvist Lunds universitet
Christine Davidsson Sandal Lunds universitet
Henning Hansen Vitterhetsakademiens bibliotek
Ulrika Holgersson Lunds universitet
Charlie Järpvall Linnéuniversitetet
Charlotta Krispinsson Lunds universitet
Betto van Waarden KU Leuven
Eskil Vesterlund Lunds universitet
English
Contemporary media history is a rapidly growing field that extends far beyond traditional studies of media technologies or institutions such as television, radio, film, and the press. This volume expands the scope further still to analyse everyday local ephemera as well as transnational political phenomena, both long overlooked by media historiography.
In eight original essays, the volume demonstrates the strengths of a broad concept of the media. The first part centres on media systems and media events, with studies of spiritist seances, Gallup polls, the mediated persona of a German emperor, and the burial of a Swedish statesman in 1915. The second part focuses on media materialities and infrastructures such as art replicas, ring binders, tourist guidebooks, and media technology in the IKEA home.
Aimed at students and researchers alike, Expanding media histories offers new empirical research, which engages critically with key concepts in media history today.